هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

با سئو نمودار رشد درآمدت رو صعودی کن!

ارتباط با ما

تهران - جردن

09376872799

اصطلاحات رایج سئو

اصطلاحات سئو

اصطلاحات سئو دارای اهمیت فراوانی هستند. هرکدام از تکنیک ها و روش ‌هایی که در سئو جهت بالا بردن وب سایت استفاده می شود یک نام یا اصطلاح هستند. چنانچه شما با اصطلاحات تخصصی سئو به به خوبی آشنا نباشید ممکن است با مشکلاتی در نوشتن محتوای خود مواجه شوید.

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی هداسئو قصد دارم اصطلاحات مهم و کاربردی رو بهتون آموزش بدم.
اگر اصطلاحی جا افتاده حتما کامنت کنید که بقیه ازش استفاده کنند.

خب بریم سراغ اصطلاحات:)

اولین و مهمترین نکته شناخت کلمه سئو خواهد بود

همان‌طور که می‌دانید، SEO مخفف شده کلمه Search Engine Optimization است و معنای بهینه‌سازی یک سایت برای موتورهای جست و جو را دارد. در حقیقت می‌توان گفت سئو به اقداماتی گفته می‌شود که یک سایت برای صفحه خود انجام می‌دهد تا بتواند رتبه و جایگاه بالایی را به دست آورد. در این راستا اصطلاحاتی وجود دارد که برای فعالیت در این زمینه باید از آن‌ها مطلع باشید. از همین رو در ادامه اصطلاحات سئو را برای شما توضیح خواهیم داد تا از آن‌ها مطلع شوید و بتوانید به خوبی از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه با برخی از اصطلاحات کلی که به سئو مربوط هستند و هر فردی باید از آن‌ها مطلع باشد، می‌پردازیم تا زمینه را برای یادگیری دیگر اصطلاحات فراهم کنیم.

اصطلاحات سئو

بک لینک Backlink

یکی از اصطلاحات سئو که تاثیر فراوانی در بالا بردن بازدید وب سایت شما خواهد داشت بک لینک است.
بک لینک در واقع لینک هایی هستند که راه وب سایت های دیگر را جهت ورود به وب سایت شما فراهم می کنند.
بک لینک اعتبار وب سایت شما را بالا خواهد برد.
استفاده از بک لینک در وب سایت های دیگر یعنی این که سایت های دیگر وب سایت شما را معتبر و مفید دانسته اند.

کاربران با بازدید از وب سایتی دیگر لینک وب سایت شما را مشاهده خواهد کرد که کلیک کردن آن ها بر روی آن می ‌تواند میزان بازدید از وب سایت شما را بالا برد.

البته توجه داشته باشید که گرفتن بک لینک ذاتا خلاف سیاست های گوگل هست. 

تو مقالات بعدی بهتون یاد میدم چطور بک لینک با کیفیتی بگیرید؛ بدون اینکه دچار مشکل خاصی بشید!


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سئو سایت، رو دکمه روبرو کلیک کنید.

متن جایگزین تصاویر (Alt Text)

Alternative Text که از دیگر اصطلاحات سئو محسوب می‌شود، همان متن جایگزین تصاویر است که توصیفی متنی از محتوای عکس در نظر گرفته شده را برای کاربر توصیف می‌کند. البته دقت داشته باشید که این متن در حالت عادی به نمایش کاربر در نمی‌آید؛ بلکه اگر عکس لود نشود و کاربر امکان دسترسی به آن را نداشته باشد، متن توسط عکس جایگزین می‌شود و در این حال به رؤیت کاربرد در خواهد آمد.

 این ویژگی برای افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند یا مرورگر آن‌ها اجازه لود شدن عکس را به آن‌ها نمی‌دهد، بسیار مناسب خواهد بود و یکی از امتیازهای مثبت برای موتورهای جستجوی گوگل است؛ چرا که گوگل به شناسایی تصاویر توجه ویژه‌ای دارد.

انکر تکست (Anchor text)​

انکرتکست

از مهمترین اصطلاحات سئو که کاربرد فراوانی جهت بالا بردن بازدید از صفحات مختلف وب سایت دارد انکر تکست است.
انکر تکست چیست؟
بر روی متن و تصاویر معمولاً لینک هایی قرار داده می شود.
به زبان ساده تر ، هر کلمه با قابلیت کلیک که مارا به صفحه دیگری منتقل کند، یک انکرتکست است.
  این عبارت دارای اهمیت بالایی خواهد بود چرا که ارزش و اعتبار صفحه هدف به این عبارت وابسته است. 

نرخ خروج Bounce Rate

نرخ خروج هم برای سایت و برای صفحه خاص  مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
هنگامی که کاربر  صفحه وب سایت شما را بازگشایی کرده و از آن بدون مشاهده‌ی صفحه دیگری خارج شود می ‌گویند عمل Bounce اتفاق افتاده است. ترک کاربر از وب سایت شما به گوگل خواهد گفت وب سایت شما با مشکلاتی مواجه است که نتوانسته کاربر را راضی کند.

این مشکلات کاربران را وادار به ترک می کنند.
این مشکل بازدید از وب سایت شما را با افت شدیدی مواجه می کند. برای محاسبه نرخ خروج نسبت کاربرانی که به سایت شما وارد شده‌اند و کاربرانی که بلافاصله از صفحه سایت خارج می شوند را در نظر می‌گیرند.
این نسبت را نرخ خروج یاBounce Rate می نامند.

برای نرخ خروج بین اعداد ۰ تا ۱۰۰ یک عدد به وب سایت شما اختصاص داده می شود. معمولاً با توجه به محتوای وب سایت شما می تواند این عدد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد اعلام شود.

ریدایرکت 301

گاهی اوقات آدرس یک صفحه تغییر می‌کند یا برای همیشه حذف می‌شود، در نتیجه کاربران آن صفحه از بین خواهند رفت. حال اگر به ریدایرکت 301 توجه شود، دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد؛ چرا که کاربر به‌محض ورود به چنین سایتی، به صورت اتوماتیک به آدرس جدید سایت منتقل می‌شود. درواقع باید متذکر شد استفاده از ریدایرکت 301 به گوگل این اجازه را می‌دهد که به سرعت آدرس جدید سایت را شناسایی کند. در نتیجه دیگر ارزش و اعتبار سایت‌ها و لینک‌های که در گذشته وجود داشته‌اند، از بین نخواهد رفت.


برای سئو وب سایت‌اتون به مشاوره نیاز دارید؟ رو دکمه روبرو کلیک کنید

محتوا پادشاه است (Content is King)

محتوا پادشاه است یکی از اصطلاحات سئو محسوب می‌شود که در دوره‌های آموزشی و همایش‌های مرتبط با سئو بسیار به گوش می‌رسد.
این مورد از اصطلاحات سئو نشان می‌دهد که یکی از فاکتورهای لازم برای موفق شدن در زمینه سئو، تولید یک محتوا با کیفیت و اختصاصی است. این جمله اولین بار توسط بیل گیتس، یعنی مدیر مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن گوگل نیز آن را یکی از الگوریتم‌های لازم برای رتبه دهی خود قرار داد.

. جالب است بدانید که در سال ۱۹۹۶ و دو سال قبل از پیدایش موتور جستجوی گوگل از این عبارت استفاده شده است.

نرخ تبدیل Conversion Rate

در واژه‌نامه سئو اصطلاحی تحت عنوان نرخ تبدیل یا Conversion Rate وجود دارد که در حقیقت معیاری برای تعیین تعداد مشتری‌ها یا به نوعی دیگر آمار تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری است.
برای مثال شرایطی را تصور کنید که وب سایت یک فروشگاه تعداد 300 بازدیدکننده در ماه داشته است از طرفی از این 300 بازدیدکننده، 100 نفر از آن‌ها خرید خود را از طریق این فروشگاه انجام داده‌اند.

 در نتیجه نرخ تبدیل این فروشگاه برابر با 33 درصد بوده است.
(100 تقسیم‌بر 300، ضرب‌در 100).
دقت داشته باشید که در هر سایتی نرخ تبدیل بر اساس فعالیت آن سایت خواهد بود، یعنی اگر یک سایت در زمینه فیلم یا مقاله فعالیت دارد، نرخ تبدیل آن بر اساس تعداد دانلود محاسبه خواهد شد. بسیاری از افراد معتقد هستند که موفقیت یک وب سایت را می‌توان از نرخ تبدیل آن متوجه شد؛ یعنی هر چقدر نرخ تبدیل یک سایت بیشتر باشد، می‌توانیم بگوییم که سایت فعالیت بهتری داشته و می‌توان به آن اعتماد کرد.

نرخ تبدیل

تجربه کاربری UX

این عبارت مخفف کلمه User Experience به معنای  تجربه کاربری است.
جهت سنجش میزان رضایت کاربر و راحت سازی استفاده از آن از این مخفف استفاده می شود.
از مهمترین موارد تاثیرگذار بر سئو
UX خواهد بود.
این عملکرد به طور مستقیم با رفتار کاربران و عکس العمل آن ها در بازدید از وب سایت شما در ارتباط است.
در حقیقت کاربر از وب سایت شما متنی که دریافت کرده را بهUX منتقل خواهد کرد. یاد آور می شویم که  حوزه کاری UX در ظاهر وب سایت نخواهد بود.

سندباکس گوگل Google Sandbox

وب سایت هایی که به تازگی فعالیت های خود را آغاز کرده اند جهت حذف جایگاه های مناسب در موتورهای جستجو شانس کمی خواهد داشت. موتورهای جستجو خصوصاً گوگل وب سایت هایی را که ماه‌های نخست راه اندازی را تجربه می‌کنند را به خوبی بررسی خواهند کرد. با وجود بررسی محتوای ارائه شده در این وب سایت شانس کمی جهت حضور در رده های بالا به وب سایت داده می شود.

بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که روزانه تعداد زیادی از سایت ها تاسیس شده و فعالیت خود را به صورت کوتاه مدت انجام می دهند. این شرایط موجب می شود که گوگل با استفاده از الگوریتمی وب سایت ها را در ماه‌های ابتدایی در سند باکس قرار دهد. این عمل به منظور بررسی وضعیت وب سایت جهت ادامه فعالیت و همچنین بررسی کیفیت محتوای آن خواهد بود.  پس از گذشت مدت مورد نظر و بررسی عملکرد وبسایت و جایگاه واقعی آن در گوگل نمایش داده می شود

سندباکس گوگل

برد کرامب Breadcrumb

برد کرامبز به منو هایی گفته می شود که از طریق آن ها در بالا و پایین صفحات وب سایت بتوان به مسیر طی شده دستیابی پیدا کرد.
دلیل نامگذاری این اسم به قصه هانسل و گرتل برمی گردد.
خواهر و برادری با آگاهی از نقشه  نامادری خود که قصد داشت آنها را در جنگل رها کند باخبر شدند.

آنها تصمیم گرفتند که هنگام رفتن به جنگل خرده نان ها را در مسیر طی شده  قرار دهند تا راه بازگشت به خانه را فراموش نکنند.

برد کرامب چنین عملی انجام میدهد و دسترسی کاربر را به آسانی به قسمت های مختلف وب سایت امکان پذیر می کند

کلمات کلیدی Keywords

شاید نام آشناترین اصطلاح برای کاربران در اصطلاحات سئو کلمه کلیدی باشد.
کلمه کلیدی به عنوان کلمه یا عبارتی که تمام محتوا بر محور آن خواهد چرخید کلیاتی از یک محتوا را به کاربران نمایش می دهد. از ابتدایی ترین و مهمترین اصولی که در سئو رعایت نمود انتخاب درست کلمه کلیدی خواهد بود انتخاب درست کلمه کلیدی موجب افزایش بازدید و موفقیت وب سایت از طریق محتوای مناسب خواهد شد.

چک لیست های جامعی برای کیورد ریسرچ نیز موجود هست. پیشنهاد میکنم محتوای بکلینکو در این رابطه رو از دست ندید.

تگ عنوان title tag

برای افزایش بازدید در وب سایت از تگ عنوان استفاده می شود.
کاربران پس از جستجو و مشاهده نمایش عنوانی که جهت معرفی صفحه خود نوشته اید را مطالعه خواهند کرد. چنانچه حس کنند که با مطالعه تک می توانند نیازهای خود را از ورود به سایت برطرف کنند قطعاً به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. با این شرایط استفاده از تگ عنوان مناسب می ‌تواند به بالا رفتن بازدید از وب سایت شما کمک کند.

صفحات نتایج گوگل (SERP)

زمانی که شما موضوع مورد نظر خود را سرچ می‌کنید و کلمه‌اینتر را فشار می‌دهید، با یک صفحه که 10 نتیجه در آن وجود دارد، روبرو خواهید شد. اگر صفحه را تا انتها رفته باشید، متوجه شده‌اید که مجددا صفحات دیگری نیز وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
این صفحات همان نتایج گوگل یا SERP است.

صفحه نتایج گوگل

رتبه بندی (Ranking)

زمانی که شما کلمه‌ای را داخل گوگل سرچ می‌کنید، با نتایج گوناگونی روبرو خواهید شد؛ اما چه چیزی باعث می‌شود که برخی از نتایج به‌عنوان رتبه اول و برخی دیگر به‌عنوان رتبه‌های بعدی نمایش داده شوند؟ باید متذکر شد که گوگل برای خود یکسری معیار را مشخص کرده است و بر اساس آن‌ها رتبه بندی یا Ranking سایت‌ها را انجام می‌دهد.

جستجوی ارگانیک (Organic Search)

یک کاربر می‌تواند از طریق شیوه‌های گوناگونی به سایت شما دسترسی پیدا کند؛ برای مثال گاهی اوقات خود فرد کلمه‌ای را سرچ می‌کند و به سایت شما می‌رسد و گاهی اوقات از طریق تبلیغات و بنرهایی که در سایت افراد دیگر به‌عنوان تبلیغ قرار داده‌اید. حال جستجو ارگانیک در حقیقت به جستجویی گفته می‌شود که کاربرد به صورت مستقیم و سرچ شخصی به صفحه شما برسد.

نتایج طبیعی (Organic Results)

 

فهرستی که پس از جستجوی یک عبارت در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود، همان نتایج طبیعی سرچ است. برای مثال می‌توان به موضوعی اشاره کرد. به احتمال زیاد در کنار بعضی از نتایج صفحات گوگل علامت ad را دیده‌اید. نکته‌ای که در رابطه با این علامت وجود دارد، این است که نتایج این صفحات طبیعی نیست و فرد از طریق پرداخت هزینه و تبلیغ جایگاه خود را به دست آورده است.
فیک است.

ایندکس (index)

ایندکس که یکی از اصطلاحات سئو است، در لغت به معنای فهرست مطالب است و در اکثر مواقع نام آن را کنار موتورهای جستجو مانند گوگل مشاهده خواهیم کرد.
به‌عنوان مثال شاید تا به حال شنیده باشید که گفته شده، گوگل این صفحه را ایندکس کرده است.
حال منظور از این حرف چیست؟
در حقیقت معنای ایندکس کردن یک صفحه توسط گوگل این است که گوگل صفحه مورد نظر را دیده و آن را در فهرست و دیتابیس صفحات و مطالب خود قرار داده است.

ایندکس

جعبه سیاه (Black Box)

سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌ای وجود دارند که اطلاعاتی در رابطه با عملکرد داخلی آن‌ها وجود ندارد. به چنین سیستم‌هایی جعبه سیاه یا Black Box گفته می‌شود. کاربرد این جعبه‌ها در اکثر مواقع به این شکل است که اطلاعات ورودی را دریافت می‌کنند و خروج متناسب را با آنچه دریافت کرده‌اند آماده خواهند کرد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که هیچ اطلاعاتی از فرایند انجام این کار داخل جعبه در دسترس نیست.

الگوریتم‌هایی که برای گوگل در نظر گرفته‌شده‌اند، به نوعی جعبه سیاه هستند؛ چرا که می‌توانند بر اساس ورودی‌ها، خروجی متناسبی را در اختیار کاربر قرار دهند اما هیچ توضیحی از فرایندی که داخل آن‌ها صورت می‌گیرد وجود ندارد.

مزرعه محتوا (Content Farm)

مزرعه محتوا یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود که اکنون دیگر تاثیر خود را از دست داده و اگر از آن استفاده شود جریمه گوگل را در پی خواهد داشت. در این تکنیک مدیر سایت مقاله‌هایی بی‌ارزش یا کم‌ارزش را در حجم بالا تهیه می‌کند و از طریق آن‌ها به لینک سازی‌های مخرب می‌پردازد. از جمله مواردی که در تولید مزرعه محتوا استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد چون جمع‌آوری اتوماتیک محتوا از دیگر سایت‌ها، نمایش محتوای صفحات دیگر، کپی برخی از مقالات، بازنویسی محتوا از طریق ربات‌ها و … اشاره کرد.

بودجه خزش (Crawl Budget)

از دیگر اصطلاحات سئو می‌توان بودجه خزش را نام برد.
بودجه خزش یا بودجه کراول در واقع به تعداد صفحاتی گفته می‌شود که در دوره زمانی‌های مشخص از طریق ربات‌های گوگل به سایت شما ایندکس می‌شوند؛ بنابراین باید در نظر بگیرید که تعداد صفحاتی که می‌توانید به سایت خود ایندکس کنید، محدود است و اگر به آن توجه نشود امکان دارد صفحات ایندکس شده سایت شما با تاخیر به نمایش درآیند. دقت داشته باشید که تعیین بودجه خزش توسط خود گوگل به صورت هوشمندانه تعیین می‌شود و نیازی به نگرانی مدیران سایت نیست.

نرخ کلیک (CTR)

عبارت CTR که یکی از اصطلاحات سئو محسوب می‌شود، مخفف شده سه کلمه Click Through Rate است که نشان‌دهنده نرخ کلیک به کاربر خواهد بود. این مورد از سئو به ما نشان می‌دهد که هر صفحه از سایت تا چه میزان مورد توجه کاربران واقع شده و چه رتبه‌ای در نتایج صفحات جستجو به دست آورده است. دقت داشته باشید که میزان نرخ کلیک به صورت درصدی بیان می‌شود و میزان آن بین 0 تا 100 خواهد بود.

نرخ کلیک

محتوای تکراری (Duplicate Content)

از دیگر اصطلاحات سئو می‌توان به اصطلاح Duplicate Content اشاره کرد.
محتوا تکراری یا محتوای کپی در واقع به محتوایی گفته می‌شود که یک سایت آن را از سایت دیگر به صورت مستقیم استخراج و سپس استفاده می‌کند. باید متذکر شد که یک محتوای کپی از نظر کاربران و همچنین سایت گوگل جذابیت ندارد و نمی‌تواند امتیاز مثبتی را به همراه داشته باشد؛ البته بسیاری از افراد گمان می‌کنند که گوگل برای محتوای کپی جریمه‌ای را در نظر گرفته که باید گفت این‌چنین نیست.

آشنایی با دیگر اصطلاحات سئو

واژه‌ نامه سئو بسیار گسترده است و شما می‌توانیداصطلاحات گوناگونی را در این راستا ببینید.
از همین جهت تصمیم گرفتیم دیگر اصطلاحات سئو را به شما معرفی کنیم تا با آن‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، آشنا شوید.

  • حذف از ایندکس (De-index)
  • زمان ماندگاری (Dwell Time)
  • محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)
  • پیشنهاد ویژه گوگل (Featured Snippet)
  • بمب گوگل (Google Bomb)
  • شاخص کلیدی عملکرد (KPI)
  • صفحه فرود (Landing Page)

آشنایی شما با اصطلاحات سئو باعث می‌شود که بتوانید مدیریت بهتری بر فعالیت خود داشته باشید و مسیر موفقیت را به راحتی پشت سر بگذارید. از همین رو توصیه می‌شود نسبت به این اصطلاحات بی‌توجه نباشید و بر اساس آن‌ها فعالیت خود را دنبال کنید.

دیدگاه(04)

  1. المیرا
    29 اردیبهشت 1400

    سلام ممنون از مطلب خوبتون.
    من تازه وارد این فیلد شرم
    در رابطه با سئو کلاه سفید و سیاه توضیح نمیدید؟

    پاسخ دهید
    • hedafay
      14 خرداد 1400

      سلام المیرا جان
      روزت بخیر
      تو هفته آینده مقاله کاملی در این باره منتشر میشه.
      ممنون از این که همراهمونی

      پاسخ دهید
  2. سوگند
    12 خرداد 1400

    خیلی عالی بود‌.
    راجع به white hat و black hat نمینویسید؟

    پاسخ دهید
    • hedafay
      14 خرداد 1400

      سلام سوگند عزیز
      هفته آینده مقاله کاملی راجع به سئو کلاه سفید و سیاه و خاکستری داریم. از دستش نده:)

      پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *